فان پاتوق
پاتوقی برای همه با هر سلیقه ای ...
| ||
|
کوچکترین و ارزانترین خودرویی که به ایران خواهد آمد
هر اندازه ایران خودرو و سایپا به دنبال طراحی خودرو ملی هستند ، خودروسازان نوظهور و خصوصی کشور حلقه مفقوده این صنعت را در محصولات ارزان قیمت ، کم مصرف و پاک میجویند. مینور نام نخستین خودرو برقی و کوچک شهری ایران است که توسط شرکت خودروسازی جنوب طراحی شده و قرار است به زودی به خیابان های ایران راه پیدا کند .
به گزارش عصرخودرو، مینور (Minor) در لغت نامه انگلیسی به معنای کوچک و جزئی است که با توجه به جثه و کلاس خودرو برای آن برگزیده شده و ریشه ای در لغت نامه فارسی ندارد هر چند تلفظ صحیح آن در زبان انگلیسی به صورت ماینور است. مینور در کلاس خودرو های کوچک شهری ( کلاس A ) قرار می گیرد و به عنوان خودرویی با فاصله بین دو محور ۱٫۸ متر در زمره کوچکترین خودروهای جهان قرار می گیرد . مینور در گروه خودروهایی قرار می گیرد که در جهان با نام NEV Neighborhood Electric Vehicle شناخته می شوند . این دسته از خودرو ها با استفاده از منبع انرژی پاک تغذیه می شوند و معمولا حداکثر سرعتی کمتر از ۷۲ کیلومتر در ساعت دارند . قوانین آمریکا ، خودرو کم سرعت یا NEVرا به داشتن وزنی کمتر از ۱۴۰۰ کیلوگرم و حداکثر سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت محدود کرده است تا از معافیت مالیاتی برخوردار شوند . مینور بر اساس انتخاب مشتریان در دو نوع بنزنی و برقی و با قابلیت انتخاب آپشن های مختلف به بازارعرضه خواهد شد .
طراحی طراحی مینور همانند خودرو معروف اسمارت Fortwo با استفاده از طرح آبششی و خط نقره ای روی بدنه هویت پیدا کرده است . این خودرو در ۷ رنگ به بازار عرضه خواهد شد که در همه این رنگ آمیزی ها بخش نقره ای ثابت است . مینور خودرویی کوچک با ظرفیت دو سرنشین است که در دو کلاس هاچ بک کبریولت و هاچ بک کوپه به بازار عرضه خواهد شد . بدنه این خودرو کوچک از ورقه فلزی با ضخامت ۰٫۷۵ میلیمتر و سپرها نیز از جنس پلاستیک طراحی می شوند . مینور اتاق خیلی کوچکی دارد اما فضای کافی برای قرار دادن امکانات و همچنین سفری درون شهری برای دو نفر وجود دارد . کنسول میانی علاوه بر پتانسیل قرار گیری سیستم صوتی ، دریچه کولر و همچنین تنظیمات سیستم کولر و بخاری به یک محفظه نگهدارنده اجزا مجهز شده است .
علاوه بر این موضوع ، مینور از آپشن و قابلیت نصب کیسه هوا برای راننده و شاگرد بهره می برد . مشتریان پس از انتخاب اتاق مورد نظرشان می توانند به سراغ انتخاب پیشرانه و سیستم فنی بروند که در بخش بعدی به معرفی آن خواهیم پرداخت .
مینور با پیشرانه الکتریکی، یک انتخاب پاک مینور محصول مشترک سه کشور ایران ، چین و آمریکاست . باتری های مورد استفاده برای ایجاد قدرت در مینور بر اساس انتخاب مشتری در دو نوع اسیدی و لیتیومی در دسترس خواهند بود که با همکاری کمپانی US Battery تهیه می شوند. موتور الکتریکی مینور از ۶ باتری ۱۲ ولتی تشکیل می شود که بسته به انتخاب مشتری در نوع اسیدی حدود ۶۰۰ دلار و در نوع لیتیومی ۹۰۰ دلار قیمت دارند . عمر این باتری ها حدود ۳ سال برآورد شده و پس از اتمام این مدت ، مشتری می بایست باتری های سیستم موتور الکتریکی خودرو را تعویض کند . انتقال قدرت(گیربکس) در نوع الکتریکی مینور با استفاده از کلید دو جهته که روی کنسول نصب شده است به چرخ های عقب صورت می گیرد . این کلید در دو حالت FWd و REV امکان حرکت به جلو و عقب را فراهم می کند .
مشتریان برای شارژ مینور در مقایسه با رقبای دیگر نیازی به پایگاه های شارژ مخصوص ندارند و مینور همانند یک جاروبرقی سیم شارژ و دوشاخه ای دارد که با اتصال به هر نوع پریزی در عرض ۶ ساعت باتری های خالی این خودرو را شارژ می کند . بر اساس محاسبات صورت گرفته ، هزینه هر بار شارژ مینور ۱۰۰۰ تومان برآورد شده است.
مینور با بهره گیری از موتور الکتریکی به قدرت ۷٫۵ کیلو وات و وزن ۹۱۰ کیلوگرمی ( ۶۴۰ کیلوگرم در نوع کبریولت ) توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت را داراست و در حالت شارژ کامل باتری مسافتی حدود ۸۰ کیلومتر را می پیماید . پیشرانه بنزینی با مصرف کمتر از ۳ لیتر خودروسازان جنوب علاوه بر موتور الکتریکی امکان انتخاب موتور بنزینی کم مصرف با حجم ۲۵۰ سی سی را نیز در اختیار مشتریان گذاشته است .پیشرانه تک سیلندر این خودرو توانایی تولید حداکثر قدرت ۱۸ اسب بخار را داراست و این مدل از مینور با ظرفیت باک ۱۸ لیتری مصرفی زیر ۳ لیتر در سیکل ترکیبی را به ارمغان می آورد . همانند نسخه الکتریکی ، موتوربنزینی نیز توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت را داراست. گیربکس در نظر گرفته شده برای تیپ بنزینی در سه حالت D برای حرکت به سمت جلو ، N برای حالت خلاص و Rبرای حرکت به عقب طراحی شده و نیرو را همانند مدل الکتریکی به چرخ های عقب منتقل می کند . ترمزها در همه تیپ های مینور به صورت استاندارد در هر ۴ چرخ از نوع دیسکی خواهند بود .
آپشن های ایمنی مینور شاید به خودی خود نتواندبا حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت خطرساز باشد اما در صورت برخورد با خودرو دیگر نیازمند برخورداری از امکانات و تجهیزات ایمنی خاصی است که خودروسازان جنوب به عنوان آپشن برای مینور در نظر گرفته اند . مشتریان مینور کوپه ویا مینور C کبریولت می توانند با انتخاب امکاناتی نظیر سیتسم ترمز ABS ، سیستم ترمز EBD ، ایربگ راننده و سرنشین جلو و سنسور دنده عقب بر روی سپر تجهیزات ایمنی کاملی را روی خودرو مورد نظرشان داشته باشند . لازم به ذکر است مینور در تیپ پایه به هیچکدام از امکانات گفته شده مجهز نیست و برای انتخاب این آپشن ها مشتریان باید مبلغی اضــــافه بر قیمت خودرو پرداخت کنند .
امکانت و تجهیزات تیپ پایه مینور علاوه بر ترمز های دیسکی در ۴چرخ به سیستم بخاری و سیستم صوتی پایه تجهیز خواهد شد. مشتریانی علاوه بر این موارد میتواننــــد سقف پانورامیک ، سیستم صوتی پیشرفتهتر و همچنین کولر را به عنوان آپشن های دیگر روی مینور نصب کنند . مدل کبریولت مینور در حالت پایه به Soft Top تجهیز شده و مشتریانی که علاقه مند نصب Hard Topبر روی این خودرو هستند می توانند با پرداخت مبلغ ۷۰۰ هزار تومان ، این آپشن را بر روی خودرویشان نصب کنند . قیمت و زمان عرضه مدل کبریولت مینور حدود ۲ میلیون تومان از نوع کوپه ارزان تر است . این خودرو در صورت ارائه به صورت برقی با قیمت پایه ۱۱٫۵ میلیون تومان و در صورت انتخاب نوع بنزینی با قیمت پایه ۶٫۸۰۰ تا ۷ میلیون تومان در دسترس مشتریان خواهد بود . خودروسازان جنوب زمان پیش فروش این خودرو را در بازار مهر ماه سال جاری اعلام کرده و احتمالا این پیش فروش با پرداخت مبلغ ۵ میلیون تومانی آغاز خواهد شد . مینور هم اکنون در مرحله کسب استاندارد های لازم برای شماره گذاری در ایران به سر می برد و بر اساس وعده مسئولان خودروسازان جنوب تا اواخر سال جاری به خیابان ها می آید .
بر اساس برنامهریزی های صورت گرفته مینور در منطقه اقتصادی شیراز به صورت انبود به تولید خواهد رسید و خودروسازان جنوب قصد دارد برای تامین نیاز مشتریان مینور تا اواسط سال جاری در هر یک از استان ها یک نمایندگی فعال دایر نماید و حتی در صورت قطع تولید تا ۱۰ سال به صورت تضمینی قطعات مورد نیاز مشتریان مینور را با قیمتی ارزان تامین کند . خودروسازان جنوب مینور را با گارانتی بدون محدودیت دو ساله به بازار عرضه می کند .
تولید مشترک مینور در ایران ، چین و آمریکا بر اساس قرارداد منعقد شده بین شرکت خوردوسازان جنوب و شرکای طراحی مینور در دو کشور چین و آمریکا ، سالانه ۳۰ هزار دستگاه از این خودرو به تولید خواهد رسید که ۴۰ درصد آن یعنی حدود ۱۲ هزار دستگاه سهم ایران است . چین و آمریکا نیز هر کدام ۳۰ درصد از تیراژ مذکور را در کشورشان عرضه می کنند . بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ، ۷۰ درصد مراحل تولید مینور در چین صورت خواهد گرفت و ۳۰ درصد باقی مانده که شامل نصب قطعات اتاق و برخی تجهیزات می شود در محل کارخانه خودروسازان جنوب صورت خواهد گرفت. [ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:22 ] [ احسان اشرفی ] گوگل در حال آزمایش اتومبیلهای بدون راننده
این یک خودرو است که خودش رانندگی می کند و بخشی از یک پروژه گوگل است که می خواهد خودروهایی با هوش مصنوعی ایجاد کند تا خودشان کار رانندگی را انجام دهند.
اتوموبیل های بدون راننده سال ها از آرزوهای انسان بوده است و شرکت های خودرو سازی بزرگ مدت ها است که روی این امکان کار می کنند. اما به نظر می رسد گوگل هم در این بخش بی کار نبوده و به گفته طراحان این خودرو، طی ۸ سال آینده می توان منتظر این اتوموبیل ها در بازار بود. به گفته مهندسان گوگل زمانی که این امکان فراگیر بشود ظرفیت جاده ها و خیابان ها هم افزایش پیدا می کند. چرا که ربات های کنترل کننده خودرو با فاصله کم از همدیگر حرکت می کنند و این کار باعث بالا رفتن ظرفیت جاده ها می شود. علاوه بر این آنها معتقد اند که ربات ها نسبت به انسان سریع تر عکس العمل نشان می دهند و سنسور های مناسب به آنها اجازه می دهد که اطراف خودرو را به صورت ۳۶۰ درجه ببینند. علاوه بر این ربات راننده هیچ وقت خوابش نمی گیرد و هنگام رانندگی پیامک ارسال نمی کند! گوگل تا به حال به صورت مخفیانه مشغول تست این خودروها بوده اما حالا ماجرا علنی شده است. روزنامه نگار نیویورک تایمز یکی از انها را از نزدیک مشاهده کرده است. اتوموبیل به مجموعه مختلفی از سنسورها مجهز است و به خوبی در جاده ها و ترافیک حرکت می کند. خودرو در هر خیابان و جاده محدودیت های حداکثر سرعت را رعایت می کند. چون که حداکثر سرعت هر خیابان و جاده را در مجموعه اطلاعاتش دارد. این اتومبیل پشت چراغ قرمزها و علامت های ایست، متوقف می شود. علاوه بر این وضعیت اتومبیل را به سرنشین اعلام می کند. در حال حاضر برای تامین امنیت یک راننده هم در اتومبیل حضور دارد تا هر زمان لازم باشد کنترل خودرو را به دست بگیرد. اگر یک دکمه را فشار بدهید، فرمان را بچرخانید و یا روی پدال ترمز فشار بدهید کنترل خودرو از حالت خودکار خارج می شود. به نظر می رسد که فاصله چندانی با راحت شدن از دست رانندگی نداریم. و احتمالا باید منتظر اتوموبیل گوگل هم باشیم چرا که هوش مصنوعی برای رانندگی خودکار بیشتر از مهندسان نرم افزاری گوگل بر می اید تا شرکت های خودرو سازی. کافی است چند سالی صبر کنیم. [ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:22 ] [ احسان اشرفی ] جایگزینهایی برای ماكسیما
ولید ماكسیما نسل جدید، ماكسیما فیس لیفت و خودروی تیینا گزینههای در حال بررسی در شركت پارس خودرو است، چرا كه با توقف ماكسیما نسل قدیم كه تولید آن هم اكنون در كشور با چالش مواجه شده، یكی از محصولات مذكور جایگزین این خودرو در شركت پارس خودرو خواهد شد. به گفته حامد بابایی معاونت فروش شركت پارس خودرو با حذف تولید ماكسیما در شركت نیسان تامین قطعات برای تولید این خودرو در كشور با مشكل مواجه شده به همین دلیل خروج این خودرو از خط تولید شركت در دستور كار قرار گرفته است، حال با توجه به مذاكراتی كه با شركت نیسان برای عرضه محصول جدید انجام شده این شركت تولید سه محصول ماكسیما نسل جدید، فیس لیفت و تیینا را مطرح كرده كه هم اكنون شرایط تولید این سه خودرو در شركت توسط كار گروه استراتژی محصول در حال بررسی است و با خروج ماكسیما از خط تولید یكی از سه محصول فوق جایگزین ماكسیما خواهد شد.
[ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:21 ] [ احسان اشرفی ] كیا اوپیروس یا هیوندا آزرا
دو خودروی «كیااوپیروس» و «هیوندای آزرا» از جمله خودروهایی هستند كه در رده قیمتی 50 تا 54میلیون تومان قرار دارند. كیا اوپیروس كه از زمان ورود به كشورمان توانسته مشتریان بسیاری را جذب خود كند، در رده خودروهای 50 تا 100میلیون تومانی كه لكسوس ES350، انواع مرسدس بنز عرضه شده در ایران و حتی برخی از مدلهای BMW را در بر میگیرد، از بالاترین قدرت موتور برخوردار میباشد. كیااوپیروس و هیوندای آزرا این دو سدان عرضه شده در ایران از امكانات مشابهی برخوردار هستند، هر چند كه اولی قیمتی برابر با 53میلیون و 700هزار تومان دارد و دیگری در حدود 49میلیون و 800هزار تومان به فروش میرسد. حال در ستون حق انتخاب امروز به تفاوت و شباهتهای این دو خودرو میپردازیم. كیااوپیروس كه قدرت موتور آن 266 است در مقابل هیوندای آزرا كه 235 قدرت اسب بخار دارد در وضعیت بهتری از این لحاظ قرار دارد. حجم موتور كیااوپیروس 3800سیسی است این در حالی است كه آزرا حجم موتوری برابر با 3300 سیسی دارد. هر دو خودرو شتابی در حدود 5/7ثانیه را تجربه كرده اما در مقابل با كیااوپیروس میتوانید تا محدوده 230كیلومتر در ساعت برانید و با آزرا تا محدوده 250كیلومتر. مصرف سوخت تركیبی در 100كیلومتر این دو خودرو نیز نشاندهنده آن است كه كیااوپیروس در هر 100كیلومتر 9/10لیتر بنزین میسوزاند در حالی كه آزرا 10لیتر سوخت در این محدوده مصرف میكند. مهمترین آپشنهای كیااوپیروس، ایربگ دو مرحلهای راننده و كروز كنترل است. در حالی كه هیوندای آزرا در كنار كروز كنترل از امكان دیگری نیز برخوردار میباشد كه میتوان به صندلی راننده 8جهته قابل تنظیم اشاره كرد. [ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:21 ] [ احسان اشرفی ] گریم عجیب فاطمه معتمدآریا باعث دردسر شد! +عکس
در حالی که همچنان بسیاری از مخاطبان امیدوارند فیلم جدید بهرام بهرامیان با عنوان «پریناز» را در جشنواره ببینند، تازهترین اخبار حکایت از آن دارند که ان فیلم فعلا توقیف است و نمایش آن در جشنواره منتفی است.
در دو روز گذشته بهرامیان به همراه عبدالمحمد نجیبی تهیهکننده فیلم در جلساتی که با دستاندرکاران جشنواره داشت سعی کرد آنها را نسبت به نمایش این فیلم در جشنواره متقاعد کند، اما گویا این جلسات نتیجه مثبت نداشته و نمایش فیلم در جشنواره منتفی است.
بهرامیان سعی خود را کرد که با اعمال اصلاحات پیشنهاد شده از سوی دستاندرکاران جشنواره، نسخهای قابل نمایش از فیلم را به مسئولان ارائه دهد، اما گویی با نمایش همین نسخه اصلاحشده هم موافقت نشده است.
گویا گریم خاص فاطمه معتمدآریا در این فیلم عامل اصلی اصلاحات وارده بر آن بوده و بهرامیان هر اندازه کوشیده با اصلاحات پیشنهادی کنار آید، اما در نهایت حتی شرایطی برای دریافت پروانه نمایش موقت فیلم هم فراهم نشده است.
[ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:20 ] [ احسان اشرفی ] سه خودروی زیر ده میلیون
سه خودروی پژو روآ، پراید صبا و MVM110 در رده خودروهای ارزان كشور و زیر 10میلیون تومان محسوب میشوند. پژو روآ هماكنون به صورت بنزین سوز 8میلیون و 300هزار تومان، پراید 8میلیون و 150هزار تومان و MVM110 سه سیلندر نیز 8میلیون و 550هزار تومان قیمت دارند. شنبه گذشته مشخصات فنی MVM110 چهار سیلندر را كه به زودی از سوی شركت مدیران خودرو عرضه خواهد شد در این ستون، به طور تفصیلی توضیح دادیم.
[ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:20 ] [ احسان اشرفی ] عکسهای حضور خواننده لس آنجلسی در فیلم ایرانی
مونیکا بلوچی قرار است در فیلم بعدی «بهمن قبادی» به نام « Rhinos Season» بازی کند. فیلم قبلی بهمن قبادی «کسی از گربه های ایرانی خبر ندارد» نام داشت.
مونیکا بلوچی این فیلم را فیلمی سیاسی دانست که به جنگ در عراق می پردازد. ظاهرا فیلم داستان عاشقانه ای نیز دارد و او در نقش زنی ایرانی ظاهر می شود. بهمن قبادی در این فیلم از بازی بهروز وثوقی بازیگر قبل از انقلاب به همراه آرش لباف خواننده مقیم سوئد استفاده می کند. [ پنج شنبه 27 بهمن 1390
] [ 22:19 ] [ احسان اشرفی ] |